چای, چای سبز, چای سیاه

خواص مشترک چای سبز و چای سیاه،چای لاهیجان

خواص مشترک چای سبز و چای سیاه

۱. می‌تواند از قلب شما محافظت کند.

هم چای سبز و هم چای سیاه شامل گروهی از آنتی اکسیدان‌ها به نام پلی فنول بوده که به‌طور ویژه آن‌ها حاوی فلانوئیدها هستند. با این ‌حال نوع و مقدار فلانوئید در این دو چای متفاوت است. چای سبز مقدار بیشتری اپی‌گالوکتشین گالات (EGCG) داشته و چای سیاه منبع غنی تی‌فلاوین است. این فلانوئیدها در چای سیاه و سبز می‌توانند به محافظت از قلب شما کمک کنند. همچنین بر اساس تحقیقات این دو چای در کاهش کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید‌ها موثر هستند. نوشیدن چای سبز و چای سیاه برای کاهش فشار خون هم توصیه می‌شود.

 

۲. می‌تواند عملکرد مغز را تقویت کند.

هر دو چای سبز و سیاه دارای کافئین هستند. البته کافئین چای سبز بسیار کمتر از چای سیاه است.
کافئین با تحریک سیستم عصبی و آزاد کردن هورمون‌های دوپامین و سروتونین می‌تواند هوشیاری، خلق‌وخوی، چالاکی و زمان واکنش را تقویت کند. برخلاف قهوه، چای سبز و سیاه‌ شامل اسید آمینه هستند. به ‌طور کلی چای سبز و سیاه جایگزین مناسبی برای قهوه هستند.

 

(برای خرید محصول بر روی چای کلیک کنید)

 

چای سبز سرشار از آنتی اکسیدان EGCG

بسیاری از خواص درمانی چای سبز به دلیل وجود EGCG است. از بین بردن سلول‌های سرطانی و کمک به درمان سرطان، کاهش اثرات مضر پلاک‌های آمیلوئید در بیماران آلزایمری و کمک به درمان آلزایمر، کمک به درمان کبد چرب،‌ آرامش‌بخش و ضد میکروب بودن بخشی از فواید و خواص درمانی چای سبز است که به خاطر آنتی اکسیدان EGCG در آن ایجاد شده است.

 

چای سبز یا چای سیاه، کدام بهتر است؟

به‌ طور کلی چای سیاه و چای سبز دارای خواص مشترکی هستند. اما چای سبز آنتی اکسیدان‌های بیشتری و قوی‌تری نسبت به چای سیاه دارد. از نظر میزان کافئین موجود در هر دو چای هم، چای سبز کافئین کمتری نسبت به چای سیاه دارد. همچنین چای سبز شامل ترکیبی به نام تیانین است که نوعی اسید آمینه به شمار می‌رود و می‌تواند به متعادل‌تر کردن کافئین کمک کند. هم چای سبز و هم چای سیاه، شامل تانن هستند. تانن با برخورد با مواد معدنی، ظرفیت جذب آن‌ها را کاهش می‌دهد، به همین دلیل بهترین زمان نوشیدن چای در ساعت‌های میان وعده‌های غذایی است.
در نهایت اینکه کدام نوع چای بهتر است کاملا به سلیقه و ذائقه شما بستگی دارد. به‌ طور کلی چای سبز خواص درمانی بیشتری داشته و چای سیاه کافئین بیشتری دارد. اگر مصرف کافئین برایتان مهم است، نوشیدن چای سیاه پیشنهاد می‌شود و اگر خواص آنتی اکسیدان برایتان اهمیت دارد، نوشیدن چای سبز پیشنهاد می‌شود.

 

نحوه دم کردن چای سبز و چای سیاه

برای دم کردن چای سبز باید یک قاشق چای‌خوری چای سبز به ۱۸۰ تا ۲۲۰ میلی‌لیتر آب اضافه شود، بهتر است که از آبی با دمای ۷۰ تا ۹۰ درجه سانتی‌گراد استفاده کنید و اجازه دهید که به مدت ۲ تا ۳ دقیقه دم بکشد. اما برای دم کردن همین مقدار چای سیاه، به آبی با دمای ۹۵ تا ۱۰۰ درجه سانتی‌گراد نیاز خواهید داشت. سپس اجازه دهید که چای با توجه به نوع آن و سلیقه خودتان در طعم چای به مدت ۳ تا ۱۵ دقیقه دم بکشد(به عنوان مثال چای سیلان در زمان حدودا ۱۰ تا ۱۲ دقیقه دم میکشد ،در حالیکه چای کله مورچه ایی فقط ۳ تا ۴ دقیقه زمان برای دم کشیدن لازم دارد) برای آزاد شدن بهتر طعم و رنگ چای سبز و سیاه، بهتر است که آن را پس از یک دقیقه دم کشیدن، هم بزنید.

 

 

(برای خرید محصول بر روی چای کلیک کنید)

***

(کاربر گرامی سفارشات خود را درب منزل تحویل بگیرید)

*با تشکر لاهیج برن*

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *