برنج

سلامتی بدن با برنج

فواید و خواص برنج ایرانی برای سلامتی بدن

کاربران گرامی فروشگاه دون دون همانطور که میدانید خواص برنج بسیار زیاد می باشد و فواید برنج برای بدن انسان دارد در این پست شما را با آنها آشنا خواهیم نمود . مردم آسیا به دلیل مصرف زیاد برنج، غذاهایشان دارای چربی اشباع کمتری می باشد، زیرا افزایش مقدار برنج و کاهش مصرف گوشت، به کم مصرف کردن چربی های اشباع کمک می کند. تاریخچه برنج تاریخچه برنج به هزاران سال قبل برمی گردد. در قدیم، مردم براین عقیده بودند که برنج هدیه و پاداشی از طرف خداوند می باشد. هنوز نیز در بعضی تمدن ها مردم براین باورند. برنج از غذاهای اصلی ایرانیان است و شاید بتوان به راحتی بیان کرد که به طور کلی یکی از وعده‌های غذایی اصلی هر ایرانی را برنج تشکیل میدهد. مواد و ترکیبات موجود در برنج سهم بزرگی در حفظ سلامت و تندرستی بدن دارد. فواید مختلف برنج را می‌توان در بیش از چهل نوع مختلف آن در سراسر جهان یافت. دو گروه اصلی آن شامل برنج غلات کامل و برنج سفید است. برنج غلات کامل چندان فراوری نمی‌شود مانند برنج قهوه ای ، درنتیجه ارزش غذایی بسیار بالایی دارد درحالیکه برنج سفید فراوری می‌شود و از این رو سبوس یا پوشش خارجی آن برداشته شده می‌شود و ارزش غذایی پایین‌تری دارد.

یکی از بارزترین خواص برنج 

این است که به محض مصرف آن، سریعا انرژی بدن، تامین می شود. همچنین یکی از منبع های مهم، برای تامین ویتامین B1 است. فواید برنج برای سلامتی شامل تامین انرژی سریع و فوری، فعالیت خوب دستگاه گوارش، تثبیت سطح قند خون و فراهم کردن منابع لازم ویتامین B1 برای بدن می‌باشد. سایر فواید آن عبارتند از مراقبت‌های پوستی، مقاومت دربرابر مشکلاتی مثل فشارخون بالا، اسهال خونی و بیماری‌های قلبی. برنج یکی از عمده‌ترین موادغذایی در اکثر کشورها به شمار می‌رود که بیش از نیمی از جمعیت جهان را سیر می‌کند.

در دنیا حدود ۷۰۰۰ نوع مختلف برنج وجود دارد. کشورهای آسیایی حدود ۹۰ درصد از برنج دنیا را تولید می کنند. فواید برنج در مصرف ۵ بار در هفته، مصرف غلات و یا دانه های سبوس دار( مانند برنج قهوه ای) برای خانم های یائسه ای که دارای کلسترول بالا، فشار خون بالا و دیگر نشانه های بیماری قلبی هستند، بسیار مهم و مفید می باشد. برنج برای افرادی که دچار سوء تغذیه شدید می باشند، بسیار مفید است. مصرف برنج موجب کاهش تری گلیسیرید خون و کاهش فشار خون می گردد. برنج موجب افزایش مقاومت نسبت به انسولین می شود و برای بیماران دیابتی بسیار مفید است.

 

(برای خرید محصول بر روی برنج سفید کلیک کنید)

 

برنج دارای ماده ای بنام Amidon می باشد ولی از نظر اینکه ماده گلوتن آن کم است یعنی کاملا بهم نمی چسبد نان درس کردن از آن کمی مشل است . در خاور دور از برنج نوعی الکل درست می کنند که بنام ساکه معروف است که سمیت آن از الکل معمولی کمتر است و بمصرف دارویی می رسد . برنج غیر از اینکه یک غذای سهل الهضم است بسیار مقوی است و ضمنا خواص درمانی بسیاری را دراست که به تعدای از آن اشاره می شود .

برنج از نظر طب سنتی دارای طبعی سرد و خشک است. برخی از مهمترین خواص برنج و فواید مصرف این ماده غذایی پرخاصیت و مغذی، به طور خلاصه عبارتند از:

به دلیل میزان بالای مواد مغذی موجود در برنج، برنج یکی از غذاهای اصلی برای رشد محسوب شده و برای کسانی که دچار سوء تغذیه هستند بسیار مفید و ضروری میباشد.
برنج منبع مهمی برای تامین انرژی مورد نیاز روزانه افراد است. کربوهیدرات فراوان موجود در برنج منبع تامین انرژی بوده، توسط بدن متابولیزه می شوند و بعد از متابولیزه به انرژی قابل استفاده برای بدن تبدیل می شوند.
مصرف برنج برای سلامت دستگاه گوارش مفید بوده، نسبت به سایر غلات زود هضم تر میباشد. یکی از اصلی ترین فواید درمانی و خواص برنج کمک به درمان بیماری های معده و کاهش مشکلات گوارشی است.
استفاده از کته برنج سفید برای درمان اسهال مفید میباشد.
از خواص برنج و آب برنج برای پوست، به تعویق انداختن علائم پیری پوست و شفاف و روشن نمودن پوست میباشد.
از دیگرخواص برنج سفیدمیتوان به زیاد کردن شیر مادر، افزایش میزان اسپرم، کمک به درمان بی خوابی، واریس، سنگ کلیه، زخم روده، نقرس، تقویت کیه و تقویت مثانه و…. اشاره کرد.

 

(برای خرید محصول بر روی برنج سفید کلیک کنید)

 

یکی از مواد تشکیل ‌دهنده‌ ی برنج کربوهیدرات‌ها هستند.کربوهیدرات‌ های ساده و پیچیده‌، بخش مهمی از رژیم غذایی فرد را تشکیل می ‌دهند. بیشترین مقدار انرژی بدن از این منبع غذایی تامین می ‌شود. حداقل نیمی از کالری مصرفی، باید از کربوهیدرات‌های پیچیده مانند برنج تأمین گردد. قندها، نشاسته و فیبرها نیز اشکال دیگری از کربوهیدرات‌ها هستند. کربوهیدرات‌های ساده، قندهایی مانند گلوکز، فروکتوز، لاکتوز و ساکاروز هستند و از کربوهیدرات‌های پیچیده می ‌توان به نشاسته، گلیکوژن و فیبرها اشاره کرد. این ترکیبات، به شکل زنجیر طویلی متشکل از کربوهیدرات‌های ساده مثل گلوکز هستند. شکل ذخیره‌ای کربوهیدرات‌ها در گیاهان، به‌ صورت نشاسته و در انسان به ‌صورت گلیکوژن می ‌باشد.

برنج غذایی از دسته ‌ی کربوهیدرات‌های پیچیده است که نسبت به غذاهای کربوهیدراتی ساده، حاوی ویتامین‌ها، مواد معدنی و فیبر بیشتری می‌ باشد. برنج دارای کربوهیدرات زیادی است.در واقع ۹۰ درصد کالری برنج ناشی از کربوهیدرات آن است و در هرم غذایی جزء گروه “نان و غلات” محسوب می شود.

کاهش وزن با برنج

بر اساس مطالعات به دست آمده، یکی از خواص برنج برای افرادی که غلات را به شکل سبوس دار(یا بدون اینکه فرایندی روی آنها صورت گرفته شده باشد) مصرف کنند، کاهش وزن در این افراد مشهود می باشد.
پس برای لاغر شدن به خود زحمت ندهید، بلکه برنج قهوه ای مصرف کنید.تحقیقات نشان داده است که غذاهایی که دارای “شاخص گلیسمی” کمی هستند، نسبت به غذاهایی که دارای چربی کمی می باشند، موجب کاهش وزن بیشتری می شوند. همچنین احساس گرسنگی در افرادی که از غذاهای گروه اول مصرف می کنند، نسبت به کسانی که از غذاهای گروه دوم مصرف می کنند، بسیار کمتر است غذاهایی که دارای شاخص گلیسمی کمی می باشند، شامل کربوهیدرات هایی می باشند که به سرعت جذب نمی شوند، از قبیل: برنج، نان گندم سیاه و دیگر غلات و دانه ها.
برای کاهش وزن بهتر است برنج را با مقدار کمی نمک بپزید. نمک باعث افزایش اشتها می شود، اما نباید حذف شود.کاهش مصرف نمک در غذاها باعث کاهش بسیاری از بیماری ها می گردد. از جمله کاهش: کلسترول، فشار خون، اندازه قلب و وزن. همچنین نمک کم در غذا باعث کاهش استفاده از دارو درمانی می گردد.
برای کاهش وزن با برنج، فعالیت بدنی و ورزش را فراموش نکنید.

خواص داروئی:

از نظر طب ایرانی خواص برنج ، معتدل و خشک است البه بستگی درد آنرا چگونه درست کنید برنج آبکش شده سرد است و آب آن گرم در حالیکه برنج کته شده گرم است .
برنج دارای ماده ای بنام Amidon می باشد ولی از نظر اینکه ماده گلوتن آن کم است یعنی کاملا بهم نمی چسبد نان درس کردن از آن کمی مشل است . در خاور دور از برنج نوعی الکل درست می کنند که بنام ساکه معروف است که سمیت آن از الکل معمولی کمتر است و بمصرف دارویی می رسد .

فواید برنج

یکی از فواید برنج همچنین از بروز یبوست مزمن جلوگیری می‌کند. فیبر غیرمحلول موجود در آن بعنوان یک اسفنج نرم عمل می‌کند که سریع و راحت وارد روده‌ها می‌شود. برنج قهوه‌ای و غلات کامل سرشار از فیبر غیرمحلول هستند اما توصیه می‌شود که برای از بین بردن یبوست، همراه با این موادغذایی فیبردار، آب فراوان میل شود.یکی دیگر از فواید برنج اینکه به بیماران دیابتی توصیه می‌شود که برنامه‌غذایی خود برنج قهوه‌ای اضافه کنند نه برنج سفید که حاوی سطح پایینی از شاخص گلیسمی است. فقط مصرف روزانه یک فنجان برنج قهوه‌ای تقریباً ۱۰۰٪ منگنز موردنیاز شما را تامین می‌کند که به تولید انرژی از کربوهیدارات‌ها و پروتئین‌ها کمک می‌کند. برنج قهوه‌ای برای عملکرد طبیعی سیستم عصبی بدن و تولید هورمون‌های جنسی نیز شدیداً فایده‌بخش است

خواص برنج سفید

به دلیل میزان بالای مواد مغذی موجود در برنج، برنج یکی از غذاهای اصلی برای رشد محسوب شده و برای کسانی که دچار سوء تغذیه هستند بسیار مفید و ضروری میباشد. برنج منبع مهمی برای تامین انرژی مورد نیاز روزانه افراد است. کربوهیدرات فراوان موجود در برنج منبع تامین انرژی بوده، توسط بدن متابولیزه می شوند و بعد از متابولیزه به انرژی قابل استفاده برای بدن تبدیل می شوند.

مصرف برنج برای سلامت دستگاه گوارش مفید بوده، نسبت به سایر غلات زود هضم تر میباشد. یکی از اصلی ترین فواید برنج درمانی و خواص برنج کمک به درمان بیماری های معده و کاهش مشکلات گوارشی است. استفاده از کته برنج سفید برای درمان اسهال مفید میباشد.از خواص برنج و آب برنج برای پوست، به تعویق انداختن علائم پیری پوست و شفاف و روشن نمودن پوست میباشد. از دیگرخواص برنج سفیدمیتوان به زیاد کردن شیر مادر، افزایش میزان اسپرم، کمک به درمان بی خوابی، واریس، سنگ کلیه(kidney stone)، زخم روده، نقرس، تقویت کیه و تقویت مثانه و…. اشاره کرد.

برنج را به صورت کته درست کنید آبکش نکنید

برای حفظ فواید برنج توصیه می‌شود آن را به صورت کته پخته و آبکش نکنند چرا که پختن برنج به‌صورت آبکش باعث خارج شدن ویتامین‌های محلول در آب آن نظیر ویتامین B و C در حین آبکش کردن می شود فواید برنج.برخلاف تصورعامه که بر اثر شستن زیاد یا آبکش برنج آب شیری‌ رنگی که از آن خارج می‌شود همان مواد نشاسته‌ای موجود در برنج است و با خروج آن این محصول کم‌کالری می‌شود، این موضوع واقعیت ندارد. باید بدانید ساختار دانه برنج نشاسته‌ای است و تا وقتی دانه‌ها به چشم آیند حاوی نشاسته بوده و مصرف بیش از حد آن چاق‌کننده است. مهم‌تر آن‌که شستن زیاد و آبکش‌کردن برنج به میزان زیادی از فیبر و ویتامین‌های گروه B آن می‌کاهد و محصول را در مقایسه با برنج کته کم‌ارزش‌تر می‌کند.

خوب است بدانید مقدار این ویتامین‌ها در حین شستن دو درصد افت کرده و اگر آب پخت دور ریخته شود به حداکثر مقدار افت یعنی ۱۰ درصد می‌رسد.به همین دلیل برای حفظ ریزمغذی‌های برنج توصیه می‌شود آن را به صورت کته پخته و هرگز آبکش نکنید. در مورد ته‌دیگ برنج هم، خشک و برشته‌شدن آن باعث کاهش مواد نشاسته‌ایش نمی‌شود و مهم‌تر آن‌که درصد زیادی از روغن غذا در ته‌دیگ نفوذ کرده و آن را پرچرب و پرکالری‌تر از پلو می‌کند.

 

(برای خرید محصول بر روی برنج سفید کلیک کنید)

***

کاربر گرامی سفارشات خود را درب منزل تحویل بگیرید

(با تشکر لاهیج برن)

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *